Šta je važnije, ostvariti motivaciju ili izbeći demotivaciju?

INSPIRE Expert intervju
 

Šta je važnije, ostvariti motivaciju ili izbeći demotivaciju?

Konferencija Poslovni Skok je tokom meseca ugostila INSPRE Experta i instruktora Miloša Tomanovića. U nastavku teksta, prenosimo intervju u celosti.

PS: Do HR-a ste stigli neplanirano, kao rukovodilac ili preduzetnik koji je bio “prinuđen” da se bavi ljudima. Šta je to što u radu sa ljudima razlikuje naše podneblje od Evrope?

MT: Sve i ništa. Gde god sam radio, i sa kim god sam radio, a imao sam dodira sa saradnicima iz bar 10 različitih nacija u različitim poslovnim periodima, na kraju se svede na ljude, svede sa na odnose među ljudima, na vaspitanje, karakter i navike koje utiču na ponašanje. Sve ostalo su nijanse u načinu na koji se radi.  

PS: Šta ste naučili kroz iskustvo, sa kim je najbolje raditi?

MT: Sa ljudima koji su vredni, uporni, pošteni i koji imaju sa vama uzajamno poverenje i poštovanje. I to ne zavisi od religije, nacije ili obrazovanja. Posao će naučiti.

PS: Svi bi želeli takve ljude, kako ih naći kad na tržištu nema kvalifikovanih i kvalitetnih kadrova kolike su potrebe?

MT: Ljudi se uglavnom ne nalaze već ih privlačite i stvarate. Šta stvarate? Nekada stvarate njih kao kompetentne profesionalce (kad su manje iskusni) a nekada stvarate samo odnose sa njima kad su već iskusni i kompetentni za svoj posao. U svakom slučaju radite na odnosima. Sve ostalo se desi samo.

PS: Kako ste ovo objasnili deluje prelako, kao da će jednom kad izaberete ljude biti samo pitanje vremena kada ste uspešni.

MT: Nije lako i potrebno je na tome raditi svakog dana, ili pri svakom kontaktu, ali je u suštini jednostavno, kao i sve prave stvari i pristupi.

Biznis sam po sebi može biti kompleksan a komplikovanim ga činimo mi ljudi. A komplikovanje eliminišete stalnom razvoju poverenja i poštovanja, stvaranjem odnosa jer najteže je rešavati loše odnose, mnogo teže nego ostale zadatke, i kada se time bavite rešavanje loših odnosa vaši resursi nepovratno odlaze dok konkurencija radi možda i sa vašim klijentima.

PS: Šta je preporuka da vlasnici i rukovodioci rade da bi imali motivisane osobe u kompanijama?

MT: Prvi korak je da zaborave na operativne poslove, i da svoje vreme posvete ljudima delegirajući im zadatke, obezbede im da umeju da rešavaju zadatke na svojim pozicijama i da pričaju sa njima kao sa zrelim, sposobnim, samostalnim osobama, što oni i jesu.

Ovo podrazumeva da im daju jasno defnisan opis čime žele da se bave i ovlašćenja da samostalno odlučuju!

PS: Kažete prvi korak. Znači li to da o motivaciji treba znati neke posebne veštine za dalje korake?

MT: Potrebno je poznavati osobu sa kojom radite. Svaka osoba ima svoj karakter i stečene navike koje pokazuje kroz ponašanje, i pre svega način razmišljanja, taktike i strategije koje lično stvara, i kako komunicira.

Ove poslednje stvari su vam putokaz, komunikacija otkriva misli, a misli pokazuju strategiju i taktiku. I sve to pokazujemo kroz izbor reči kada se izražavamo. Kao jelo na tanjiru. Kada to shvatite imate jasno definisane motivatore kao i demotivatore za određenu osobu.

Ja to dobijam kroz intuitivni upitnik «Inspire» koji skoro banalnim pitanjima daje jasne pokazivače o motivatorima i demotivatorima.

PS: Na šta je onda važnije da obratimo pažnju, motivatore ili demotivatore i kako da ih prepoznamo?

MT: Na oba. Neke osobe pokreće ono što će dobiti a druge ono što neće izgubiti. Motivatori i demotivatori su povezani, kao spojeni sudovi. Ako znate šta motiviše osobu onda  na taj način pristupate, međutim menadžeri često zanemare demotivatore, ono što osbi ne prija a oni insistiraju na tome.

Inspire mi je pomogao da razumem osobe, tako što mi tačno pokazuje kakav pristup da razvijem, i kada daju sve od sebe tj maksimalno se angažuju. Istovremeno mi pokazuje šta ne vole da rade, žele da to neko drugi radi, kako ne vole da se komunicira sa njima, a to je lista demotivatora.

Sve to je u svakome od nas, i mi to pokazujemo kroz komunikaciju svakodnevno. Smao neko treba da ume da protumači.

U suštini ponašajte se onako kako osobi odgovara prema njenoj strukturi razmišljanja, komunicirajući jezikom koji razume. Teško ćete se u Mongoliji sporazumeti na nekom balkanskom jeziku koliko god uporno i glasno pričali, a to je ono što menadžeri pokušavaju sa svojim timom, da nametnu samo svoj jezik.

PS: A Novac? Da li može novcem da se prevaziđe nedostatke rada sa ljudima?

MT: Kratkoročno da, demotivatori se smanjuju donekle ali ne u potpunosti, samo odlažu odluku.

Novac je slab motivator kada ga ima dovoljno koliko god je važan, a jeste veliki demotivator kada ga nema dovoljno.  Ipak je sve u rukovodiocima.

Ljudi dolaze na novu pozciju zbog kompanije ali će otići zbog određenih menadžera.

Dopadaju vam se naši tekstovi?

Prijavite se na našu mejling listu kako biste jednom mesečno primili naš njuzleter sa svežim tekstovima i informacijama posebno kreiranim za HR menadžere, vlasnike firmi i menadžere.