KO JE KRIV, A KO JE U PRAVU?

saznajte više
 

Ko je kriv, a ko je u pravu?

Da li ste se ikada pitali zašto sa nekim osobama lako komunicirate na poslu, a sa drugima imate poteškoće?

Neki bi okrivili sagovornika, neki poželeli da istražuju zašto se to dešava, a nekima je najlakše ignorisati i imati što manje komunikacije sa kolegama.

Komunikacija između dve ili više osoba je veoma bitna

Svaki dan razmenimo niz poruka, prijatnih ili neprijatnih, verbalnih ili neverbalnih, direktnih ili indirektnih. Kako šaljemo ili primamo poruke zavisi od našeg psihičkog, emotivnog i fizičkog zdravlja. Svaka poruka može da ima jedno ili više značenje, sve zavisi od osobe koja šalje ili osobe koja prima tu poruku.

Zamislite kolegu koji je odgovoran, tačan, efikasan i druželjubiv. Svakome se ujutru javi sa osmehom na licu, ponudi se da skuva kafu, pomogne kad god neko zatraži pomoć, lako se sprijatelji sa ljudima, sasluša kad neko ima problem, i veruje da je iskrenost bitna u međuljudskim odnosima.

A sada zamislite koleginicu koja se javlja svima bez osmeha na licu, koja deluje uvek hladno. Ona obavlja svoj posao fantastično, odgovorna je, ozbiljna, ima par koleginica i kolega sa kojima komunicira i sa kojima može da popije kafu, a za nova druženja na poslu ne oseća potrebu.

Jednom prilikom dodeljeno im je da rade na projektu zajedno. Svako od njih je obavio svoj deo posla, njihov nadređeni je odobrio i počela je faza realizacije, razgovori sa klijentima. Sve je išlo dobro, ali jednog dana dok su zadovoljni svojim poslovnim uspehom sređivali kancelariju i pričali, koleginica je dodala: ’’Kažu klijenti da nisu dobili sve potrebne materijale’’, što je inače njegovo zaduženje.

Kao osoba koja teži perfekcionizmu i vodi evidenciju svakog zadatka koji treba da izvrši, doživeo je ovakvu rečenicu kao napad na njegov rad, i već je predvideo neku ’’kaznu’’ za propust u svom radu. Ubeđen da im je prosledio materijale, počeo sa serijom pitanja :’’Ko ti je rekao’’, ’’Šta su tačno rekli?’’, ’’Kada su ti to rekli?’’, ’’Zašto mi istog tog momenta nisi rekla?’’, itd. Koleginica se zbunila, i pošto nije stizala da odgovori na sva njegova pitanja, došlo je do verbalnog konflikta, i svako je ljut otišao svojoj kući.

Neki od vas se verovatno pitaju zašto je kolega tako reagovao, drugi bi možda okrivili koleginicu, a neki bi se složili sa mnom da je svako odregovao na način na koji se osećao u tom momentu i na način na koji je navikao da reaguje u specifičnim situacijama. Kolega ima strah da ne bude kažnjen od nadređenog u ovoj situaciji, ali ono što je interesantno jeste da će kolega uvek burno odreagovati kad god se nađe u situaciji gde oseti strah od autoriteta. Kolegi je važno da bude prihvaćen u kolektivu, da se ne zameri nikome, da sve tačno uradi ili u suprotnom, po njegovim uverenjima, može doći do kazne. Nemojte osuđivati kolegu niti koleginicu, svako od nas je imao neki konflikt sa nekim kolegom jer su naša uverenja veoma jaka.

Pitate se šta da radite ako se nađete u takvoj situaciji?

Ako ste u poziciji kolege, razmislite zašto reagujete tako burno u sličnim situacijama, na poslu ili u privatnom životu. Setite se što više situacija gde ste tako reagovali, i napišite ih. Ukoliko možete sami da vidite glavni razlog, prepoznate adekvatna osećanja u takvim situacijama, poželite da promenite vaše ponašanje, i porazgovarajte sa nekim ko bi na adekvatan način mogao da vam pomogne. Ako ste u poziciji koleginice, svesni ste da ste imali iskrene namere i želite da izbegnete konflikt, prvo razumite da je kolega drugačiji od vas, a zatim prekinite komunikaciju, bez ljutnje i pokušajte da razgovarate sa njim naredni dan. Novu konverzaciju započnite sa empatijom, da ga razumete i objasnite da su vaše namere bile iskrene i da je OK da se ponekad slažete a ponekad i ne.

Način na koji komuniciramo kao odrasli, potiče iz našeg detinjstva

Ako veštine dobre komunikacije nismo stekli u detinjstvu one mogu da se nauče i kada smo odrasli. Dobra komunikacija poboljšaće kvalitete našeg života i naučiće nas da izbegnemo konflikt.

Dopadaju vam se naši tekstovi?

Prijavite se na našu mejling listu kako biste jednom mesečno primili naš njuzleter sa svežim tekstovima i informacijama posebno kreiranim za HR menadžere, vlasnike firmi i menadžere.