Kako da više nikada ne budete besni

be INSPIREd
 

Kako da više nikada ne budete besni

Kada pričamo o konceptu ljutnje, treba da razlikujemo tri faze.

Neko me isprovocira, ja osećam ljutnju, nemam nikakvu kontrolu nad tim osećajem.

Kako reagujem na to osećanje? Da li da odem? Da li da odgovorim? Da li da udarim tipa u lice? Nazovem ga nekim ružnim imenima? To je moja reakcija na osećanje ljutnje.

Nisam imao izbor kako ću da se osećam kad se to desilo, ali koliko dugo ću da se držim tog osećaja? Jedan sat? Jedan dan? 22 godine?

Zato ovim fazama dajem tri imena.

Osećanje koje doživim kada me neko isprovocira nazivam LJUTNJA. Moju reakciju na to osećanje nazivam BES. To koliko dugo ću da se držim tog osećaja nazivam OZLOJEĐENOST.

Moj otac je često govorio: “To što je on uradio, da je znao koliko je to glupo, on to ne bi ni uradio. Žao mi ga je što je ispao takav glupan.” Ako prema nekome osećate žaljenje, ne možete na njega da budete ljuti.

Tako da osećanje ljutnje ne mogu da kontrolišem, ali moju reakciju na ljutnju, to svakako mogu.

Što se tiče ozlojeđenosti, uvek se setim kako je nju objasnio jedan bivši alkoholičar: “To je kao kad neko koga ne volite stanuje u vašoj kući, a pri tome ne plaća kiriju.” A ja nisam tako fin, da to dopustim.

Reakcija na ljutnju – za to mi je trebalo neko vreme, da kontrolišem svoj bes. Shvatio sam da je to deo moje ljudskosti, životinje reaguju besom kada ih isprovocirate, a ja sam čovek i trebalo bi da budem iznad toga.

Postoje ljudi koji osećaju krivicu kad osećaju ljutnju, ovo pogotovo važi za decu i roditelje. Pošto nemate izbora, osećanja ne možete da kontrolišete, onda nema ni razloga da osećate krivicu.

Za reakciju, vodite dnevnik ljutnje i u njega zapisujte “neko mi je uradio to i to, a ja sam uradio to i to”. Dok traje reakcija besa, vi ne razmišljate jasno. Ali uveče, kad pročitate šta ste zapisali, zapitajte se: “Da li sam se ponašao na najbolji moguči način? Da li sam mogao nešto bolje da uradim?” I to vam postaje lekcija za sledeći put.

Zato mislim da je vođenje dnevnika ljutnje najbolji način da stavite bes pod kontrolu. Jer na kraju, bes više škodi vama, nego drugoj strani.

Abraham Džošua Tverski je američki hasidski rabin i psihijatar specijalizovan za oblast zloupotrebe psihoaktivnih supstanci. Napisao je preko 60 knjiga o judaizmu i samopomoći, uključujući i nekoliko knjiga sa junacima stripa Čarlsa Šulca “Peanuts” (na kojima su, pored ostalih, bili i Čarli Braun i Snupi) koje je koristio za ilustraciju ljudske interakcije i ponašanja.

Dopadaju vam se naši tekstovi?

Prijavite se na našu mejling listu kako biste jednom mesečno primili naš njuzleter sa svežim tekstovima i informacijama posebno kreiranim za HR menadžere, vlasnike firmi i menadžere.