Kako da motivišete zaposlene Z generacije?

saznajte više
 

Kako da motivišete zaposlene Z generacije?

Pripadnici Z generacije su, prema najvećem broju mišljenja, ljudi rođeni između 1995. i 2015. godine, to jest koji sada imaju ne više od 25 godina. Bitnija informacije je da se očekuje da će upravo oni do 2030. godine činiti čak 30 odsto radne snage, te je kao generaciju koja ima svoje specifičnosti u načinu razmišljanja, rada i življenja uopšte, ne smemo zapostaviti jer ćemo se relativno brzo naći u situaciji da sa ovim ljudima radimo, da ih zapošljavamo ili otpuštamo. A da ne bi došlo do poslednjeg bez preke potrebe, kako ih je moguće motivisati?

Prva stvar koju treba da znate o ovoj generaciji je da oni itekako razmišljaju o finansijama – ali ne na kratkoročan, već na dugoročni rok. Većina njih je imala priliku da vidi svoje roditelje kako biju bitku sa različitim oblicima ekonomske krize, gde im njihove nekretnine i vozila zadaju više brige nego zadovoljstva, a visoke plate u ovome ne samo da nisu imale veliku ulogu, već su se i počele smanjivati vremenom (što očigledno, što usled inflacije). Zbog svega ovoga, generacija Z se neće zaustaviti na nekadašnjim pokazateljima uspešnosti, već će visoke plate i ono što one omogućavaju polako početi da se podrazumevaju, a krajnji cilj će postati finansijska sigurnost. Među benefitima koje kompanije mogu pružiti svojim zaposlenima, fokus će se pomeriti sa plaćenog odsustva, produženih odmora, video igrica i dovođenja ljubimaca na posao na otplaćivanje studentskih kredita, specijalna osiguranja i izuzetne penzione planove.

Očigledan problem koji se javlja kod stava većine pripadnika generacije Z je to što u svoj prvi posao ulaze sa prevelikim očekivanjima u vezi sa svojom početnom platom i brzinom napredovanja. Istraživanja govore da bi glavni razlozi za to mogle biti povećane školarine, učestalost korišćenja studentskih kredita i na sve to produžen prosečan broj godina studiranja u poslednje dve decenije. Zbog toga prosečan student pamti period studiranja kao period finansijske nestabilnosti od kog teži da se što više udalji – a prvi korak ka tome jesu upravo visoke plate i razne mogućnosti za brzo napredovanje.

Kad se uzme u obzir način odrastanja i mladalačkog života većine Z generacije, može se pretpostaviti da bi prilagođavanje tradicionanom poslovnom okruženju moglo predstavljati svojevrstan izazov za njih. Prerano povezivanje sa tehnologijom i preterano korišćenje iste i svega što internet pruža, doveli su do toga da je njima poželjnija komunikacija putem društvenih mreža, zadržavanje na površnim temama, izbegavanje konflikata, pa i samostalan rad u odnosu na grupni – na sve to sadržaj koji konzumiraju značajno utiče na njihovu sliku o uspehu. Zbog ovoga iznenadno stavljanje u situaciju gde se na poslu svakog dana suočavaju sa podjednakim šansama za uspeh i neuspeh, gde dobijaju iskreni fidbek od poslodavaca i kolega i gde snose odgovornost za svaki postupak može izazvati odbojnost prema tradicionalnim pozicijama, kompanijama, pa čak i delatnostima.

Sve ovo ih prirodno upućuje preduzetničkim vodama i bavljenju frilensom, ali postoje brojni načini da motivišete Z generaciju uz već postojeće resurse vaše tradicionalne kompanije, ali uz dodatni trud i pokazano razumevanje.

Kao što smo rekli, ovi mladi ljudi i individualci vole da rade stvari na svoj način, za koji misle da je najbolji – nemojte ih odvajati od toga, već to iskoristite. U dosta slučajeva vama je zapravo bitno postizanje konkretnih rezultata, a ne potpuno poštovanje procedura kojima ste se dosad koristili – recite im šta želite od njih i pustite ih da pokažu svoj puni potencijal biranjem načina za rad koji njima najviše odgovara. Shvatićete da pristup ,,zasluživanja poverenja” kod njih ne pije vodu, već im poverenje morate ukazati ukoliko želite izvanredne rezultate.

Ništa plodniji neće biti ni sistem nagrada i kazni (pluseva i minuseva, hvaljenja i zastrašivanja…), jer njima ne treba mnogo da odustanu od radnog mesta na kome nisu zadovoljni i od posla koji ih ne ispunjava i motiviše sam po sebi. A šta je to što ih suštinski motiviše shvatićete samo ukoliko ne posmatrate svakog od njih na isti način, već uložite istinski trud u razumevanje ove indivudue koja je došla u kompaniju i želi biti prihvaćena od strane svih – od direktora, preko HR menadžera i kolega do sekretarica i pomoćnog osoblja. Izdvojte vreme za sastanke jedan na jedan, za sastanke sa HR menadžerima, timbildinge sa kolegama i lako ćete shvatiti ko je pripadnik genercije Z koji sedi preko puta vas zapravo u srcu. U vezi s ovim, razmotrite još jednom svoj inkluzivni plan – velika je verovatnoća da je vaš zaposleni pripadnik neke specifične grupe čija prava i potrebe možda nisu u potpunosti uzete u obzir, jer generacija Z je daleko najdivezifikovanija u svakom smislu u odnosu na sve ranije generacije.

Za većinu njih su ipak određeni faktori motivacije i zadovoljstva zajednički i nezaobilazni. Jedan od njih je fleksbilnost – pre svega fleksibilno radno vreme i mogućnost rada na daljinu, a što ima veze sa ranije pomenutom slobodom u radu. Još jedan način da izbegnete stvaranje fobije od rada (od 9 do 5, u kancelariji oblika kutije) je da uvedete Open space, koji podrazumeva veći prostor zajednički za veliki broj zaposlenih, gotovo po pravilu sa puno nameštaja i stakla tako da su komfor i vidljivost veliki. Uticaj ovakvog koncepta na efikasnost i zadovoljstvo zaposlenih je veliki, a pored toga i plodno tlo za stvaranje odličnih odnosa u timu, pa su to razlozi zašto je Open space sada ovako široko rasprostranjen.

Iako su pripadnici generacije Z većinom individualci koji u velikoj meri preispituju formalne autoritete, oni stalno teže inovacijama i sopstvenom napretku, pa je njima najdraži oblik timskog rada upravo vršnjačka edukacija. Kada uvide da od sopstvenih kolega mogu učiti i sa njima razmenjivati svoja znanja, motivacija za rad u timu raste više nego što bi nakon plaćenih treninga, ili mentorstva seniora među zaposlenima.

Konačno, ukoliko je sve proteklo po zajedničkom planu obe strane, ne libite se da pohvalite svoje zaposlene! Njima svaki vid pohvale govori da su ne samo njihov talenat, rad i trud prepoznati, već i oni kao pojedinci, što često može izostati a bitnije im je nego plata koja ne izostaje. Da li ćete promovisati svoje zaposlene na društvenim mrežama, u njihovom stilu, u svom stilu deliti bedževe za radnike meseca, ili nešto treće – nebitno je, dok ste svesni koliko ovo može značiti na svakom polju, pa i za napredak cele kompanije.

Dopadaju vam se naši tekstovi?

Prijavite se na našu mejling listu kako biste jednom mesečno primili naš njuzleter sa svežim tekstovima i informacijama posebno kreiranim za HR menadžere, vlasnike firmi i menadžere.