Da li se poverenje daje ili zaslužuje?

saznajte više
 

Da li se poverenje daje ili zaslužuje?

Šta je poverenje? Da li je to kada se uzdamo u nekoga da nas probudi za važan sastanak ponedeljkom ujutru, garancija za držanje naših (i tuđih) tajni na sigurnom, ili čak mogućnost da nekome poverimo ceo svoj život? Da li je to sigurnost da nekome možemo pozajmiti novac, ili pak sigurnost da od nekog novac potražimo na zajam? Do konačnog značenja ovako složenog pojma je nemoguće doći, jer za hiljadu ljudi (sa njihovih hiljadu ćudi) postoji bezbroj oblika i uloga poverenja u životu svakog od tih pojedinaca. Ipak, određena definicija, uprkos raznoraznim značenjima, ipak postoji: Poverenje je vera u to da će se neko ponašati u skladu sa našim očekivanjima.

Ako obratimo pažnju na ovu definiciju, poverenje, ukoliko postoji, može biti odlična stvar! Ukoliko bismo mogli da sa sigurnošću znamo kako će neko postupati, mogli bismo uvek da odaberemo najboljeg frizera ili automehaničara, bez bojazni da će išta tokom neke usluge poći po zlu. Bez greške bismo svaki put ulagali u najisplatljivije projekte, jer bismo verovali na reč svojim poslovnim partnerima, a koje smo, takođe, s poverenjem odabrali da posluju s nama. Ne bismo nikada preispitivali svoje prijatelje i porodicu, jer bismo znali i u pola noći da će naši trenutni životni saputnici večno biti uz nas. Ali ništa od ovoga nije nikada bilo jednostavno, zar ne? Iako možemo reći da imamo poverenja u sve ove ljude, tračak sumnje će uvek postojati – iz prostog razloga što ponašanje drugih nikada ne možemo predvideti.

Koliko god godina poznavali nekoga i iskustava proživeli s njim, nećemo moći da predvidimo njegovo ponašanje, jer će naše pretpostavke zavisiti od naših očekivanja, a ne od toga kakva je ta osoba zaista. A od čega zavise naša očekivanja? Psiholozi su utvrdili da se mnogobrojni faktori mogu podeliti u dve grupe: naša prethodna iskustva sa dotičnom osobom i naše predispozicije da verujemo u nešto. To bi značilo da je u velikoj meri bitno kakvo mišljenje imamo o nekome na osnovu njegovih dosadašnjih postupaka i izjava, kao i glasina koje smo čuli o njemu i njegovoj prošlosti, ali da uprkos svemu tome dobar deo zavisi i od nas samih – može se desiti da nemamo poverenja u osobu čak iako nam nije dala povoda za to. Možda ćemo odbiti da poverujemo u postojanje dobrih ljudi jer nas je neko drugi povredio, zato što nismo dosad sreli nikoga ko je opravdao naše poverenje, ili zato što nam danas, jednostavno, nije pogodan dan za verovanje.

 

Ovim putem dolazi se do toga da se poverenje ipak mora dati, a ne zaslužiti. Kada bi ljudi morali da zasluže naše poverenje, morali bi da konstantno ispunjavaju sva naša očekivanja – ma kakva bila, na svakom mestu i u svakom trenutku. Neko čak može uspevati u tome godinama, pa zatim “prokockati” naše poverenje jednim jedinim nedoslednim postupkom. Da li onda treba reći da toj osobi nikada nije trebalo ukazati poverenje, ili jednostavno prihvatiti da postoje situacije kada ćemo biti razočarani zbog svojih očekivanja? Na ovaj način biramo između puke ravnodušnosti kada neko postupi kao što smo predvideli (“Pa da, to je upravo ono što je morao uraditi da zasluži moje poverenje”) i ogromnog nezadovoljstva kada ne bude tako – jer nismo bili spremni na drugu mogućnost. Nemoguće nam je da shvatimo da neko ne želi da zasluži nešto toliko vredno kao što je poverenje.

Sa druge strane, kada ljudima dajemo poverenje, ulazimo u odnos otvorenog uma i srca, te ga gradimo na zdravim temeljima – isto kao što nećeš zasaditi biljku ukoliko ne veruješ da će nići, nećeš pustiti ljude u svoj život ukoliko bar malo ne veruješ u dobar ishod. Pustićeš seme suncokreta da izraste u suncokret, nećeš se razočarati zato što nije hrizantema, a ako biljka uvene, zasadićeš novu – ili nećeš, ukoliko ti je dosta baštovanstva. U svakom slučaju, ona bez tebe ne može ugledati svetlost dana, ali o tome ne treba brinuti unapred – oni koji brinu pre nego što je potrebno, brinu više nego što je potrebno. Do tada, na sličan način, treba pokazati veru u ljude i upravo tako im dopustiti da ispune naša najbolja očekivanja.

Dopadaju vam se naši tekstovi?

Prijavite se na našu mejling listu kako biste jednom mesečno primili naš njuzleter sa svežim tekstovima i informacijama posebno kreiranim za HR menadžere, vlasnike firmi i menadžere.