7 navika veoma uspešnih ljudi

be INSPIREd
 

7 navika uspešnih ljudi

7 navika uspešnih ljudi Stivena Kavija iz 1989. godine je jedan od svetskih bestselera o samo-usavršavanju u privatnom i poslovnom životu. Prodat je u više od 25 miliona primeraka širom sveta od njegovog prvog objavljivanja, a audio verzija je postala prva audio-knjiga u američkoj istoriji objavljivanja koja je prodata u više od milion primeraka a nije beletristika.

Svima nam je zajedničko da želimo da uspemo. Jedan put do uspeha je identifikovanje navika koje nam mogu pomoći na našem putovanju. Delimo sa vama kratak rezime svake od 7 navika, a preporučujemo da svakako iskoristite leto i pročitate celu knjigu.

Kavi veruje da se način na koji vidimo svet u potpunosti zasniva na našim vlastitim percepcijama. Da bismo promenili datu situaciju, moramo da promenimo sebe, a  da bismo promenili sebe, moramo da budemo u stanju da promenimo našu percepciju.

Proučavajući više od 200 godina literature o konceptu “uspeha”,  Kavi je identifikovao vrlo važnu promenu u načinu na koji su ljudi definisali uspeh tokom vremena. U ranijim vremenima, osnova uspeha počivala je na etici karaktera (stvari kao što su integritet, poniznost, vernost, umerenost, hrabrost, pravda, strpljenje, jednostavnost, skromnost). Međutim, počevši od 1920-ih, način na koji su ljudi gledali na uspeh se promenio u ono što Kavi naziva “etika ličnosti” (gdje je uspeh funkcija ličnosti, javnog imidža, ​​stavova i ponašanja).

Živimo u vremenu u kome ljudi traže brza i laka rešenja. Oni vide uspešnu osobu, tim ili organizaciju i pitaju: “Kako to radite? Naučite me svojim tehnikama!” Ali ove “prečice” koje tražimo nadajući se da ćemo uštedeti vreme i trud i pri tom ipak postići željeni rezultat, donose samo kratkoročna rešenja. One se ne bave osnovnim stanjem.

Način na koji gledamo problem je problem”, piše Kavi. Moramo dozvoliti sebi da se podvrgnemo promenama paradigmi – da promenimo sebe fundamentalno i ne samo da menjamo naše stavove i ponašanja na površinskom nivou – kako bismo postigli istinsku promenu.

Tu dolazi sedam navika uspešnih ljudi.

1 BUDITE PROAKTIVNI

Reaktivni ljudi zauzimaju pasivan stav – veruju da im se svet događa. Smatraju da je problem “napolju” – ali ta misao je problem. Reaktivnost postaje samo-ispunjavajuće proročanstvo, a reaktivni ljudi postaju sve više žrtve i van kontrole.

Proaktivni ljudi, međutim, prepoznaju da imaju odgovornost – ili “sposobnost odgovora”, koju Kavi definiše kao sposobnost da osoba odabere kako će reagovati na određeni stimulans ili situaciju.

2 POČNITE IMAJUĆI KRAJ NA UMU

Većina nas je prilično dobra u tome da drži sebe u stalnom stanju zauzetosti. Naporno radimo da bismo postigli uspehe  – napredovanje na poslu, veći prihod, više priznanja. Ali retko kada se zaustavimo da procenimo smisao sve te zauzetosti, svih tih uspeha – ne pitamo se da li su te stvari na koje smo tako pažljivo usredsređeni ono što nam je zaista važno.

Navika 2 sugeriše da, u svemu što radimo, treba da počnemo od kraja na umu. Na taj način možemo da se osiguramo da su koraci koje uzimamo u pravom smeru.

3 STAVITE NAJVAŽNIJE STVARI NA PRVO MESTO

Da bismo efikasno upravljali sobom, moramo da ono što nam je najvažnije stavimo na prvo mesto. Moramo da budemo disciplinovani i odredimo prioritete naših svakodnevnih aktivnosti na osnovu onoga što je najvažnije, a ne ono što je najhitnije.

U Navici 2, razgovarali smo o važnosti određivanja naših vrednosti i razumevanja ciljeva koje želimo da postignemo. Navika 3 se tiče svakodnevnog rada na ostvarenju tih ciljeva i stalnog podsećanja na prioritete, od trenutka do trenutka.

4 RAZMIŠLJAJTE “WIN-WIN”

Da bi se sa drugim ljudima uspostavili efikasni međuzavisni odnosi, moramo se obavezati na stvaranje „win-win“ situacija koje su obostrano korisne i zadovoljavajuće za svaku stranu. Za ovo nam je potrebno da vežbamo održavanje mentaliteta izobilja odnosno uverenja da postoji svega dovoljno za sve.

Većina ljudi je mentalitetom oskudnosti – što znači da se ponašaju kao da je sve u nedovoljnim količinama (drugim rečima, ako neko nešto dobije, njima ostaje manje ili ništa). Ljudi sa ovakvim mentalitetom teško odaju priznanje drugima i teško im je da se raduju zbog uspeha drugih ljudi.

Kada je u pitanju naše lično liderstvo, što smo više posvećeni „win-win“ -u, naš uticaj je jači.

5 TRAŽITE PRVO DA RAZUMETE, A ZATIM DA VAS RAZUMEJU

Pre nego što možemo da nekome ponudimo savet, predložimo rešenje ili uđemo u interakciju sa drugom osobom na bilo koji način, moramo nastojati da ih duboko razumemo i njihovu perspektivu kroz empatičko slušanje.

Navika 5 kaže da moramo prvo tražiti da razumemo, a zatim da neko razume nas. Da bismo pokušali da razumemo, moramo naučiti da pitamo i slušamo.

6 SINERGIJA

Razumevanjem i vrednovanjem razlika u gledištima i stavovima druge osobe, imamo mogućnost da stvorimo sinergiju, koja nam omogućava da otkrijemo nove mogućnosti kroz otvorenost i kreativnost.

Kombinacija svih drugih navika priprema nas za naviku 6, koja je navika sinergije ili “Kada je jedan plus jedan jednak tri ili više i celina je veća od zbira njegovih delova“.

Sinergija nam omogućava da stvorimo nove alternative i otvorimo nove mogućnosti. To nam omogućava da kao grupa kolektivno odbacimo stare recepte i kreiramo nove.

7 NAOŠTRITE TESTERU

Da bismo bili efikasni, moramo posvetiti vreme obnavljanju sebe fizički, duhovno, mentalno i društveno. Stalno obnavljanje omogućava nam da sinergetski povećamo našu sposobnost da praktikujemo svaku naviku.

Navika 7 je usredsređena na obnavljanje ili uzimanje vremena za “oštrenje testere”. Zaokružuje sve ostale navike i čini svaku od njih mogućom očuvanjem i poboljšanjem vašeg najvećeg bogatstva – sebe.

Budući da se fokusiramo na obnavljanje sebe kroz navedene četiri dimenzije, moramo nastojati da budemo i pozitivan uzor i za druge ljude. Naš je zadatak da inspirišemo druge na njihovom putu ka boljoj verziji sebe, pokazujući im da verujemo u njih, slušajući ih sa empatijom i ohrabrujući ih da budu proaktivni.

„Što više vidimo ljude u smislu njihovog nevidljivog potencijala, to više možemo da koristimo našu maštu nego našu memoriju.“ – Stiven Kavi

Dopadaju vam se naši tekstovi?

Prijavite se na našu mejling listu kako biste jednom mesečno primili naš njuzleter sa svežim tekstovima i informacijama posebno kreiranim za HR menadžere, vlasnike firmi i menadžere.