6 izazova sa kojima se suočavaju IT stručnjaci na poslu

saznajte više
 

6 izazova sa kojima se suočavaju IT stručnjaci na poslu

Veliki broj firmi danas ima sektor ili barem jednu osobu koja je zadužena za IT. Pod tim vrlo široko možemo podrazumevati ljude koji rade na održavanju računara, mreža, servera, sajtova, programere… Pogotovo ako težite elektronskom vidu poslovanja ili se dosta oslanjate na IT, veoma je bitno da se organizujete tako da vam ovaj sektor, što je više moguće, olakšava i unapređuje poslovanje. Međutim, ukoliko niste iz te branše, ipak je potrebno da razumete prirodu njegovog posla i nađete način da pomognete IT-ju da bolje funkcioniše, pa će i on pomoći celoj firmi u tome. Ovo je posebno težak zadatak u malim i srednjim firmama u fazi ubrzanog razvoja, gde se izraženije javljaju problemi u komunikaciji sa IT-jem i njegovoj organizaciji, te on postaje usko grlo u radu.

Kolege ne razumeju čime se bave

Uprkos sve većem broju programera i konstantnom porastu tržišne potražnje za ovom profesijom, mnogo ljudi ne razume čime se programer bavi. Shvataju da se posao vezuje za tehnologiju, ali vrlo malo pažnje posvećuju razlikovanju softvera, hardvera i njihovih različitih dimenzija.

Jedno od glavnih obeležja IT sektora jeste da je on potpora drugim odeljenjima, sa ciljem lakšeg i efikasnijeg izvršavanja zadataka. Međutim, ovo se često preširoko shvata i očekuje se od IT-ja da radi i tuđi posao. Kada menadžeri i ostali zaposleni omoguće IT-ju da se prevashodno bavi svojim poslom, omogućavaju mu da u potpunosti dostigne svoj potencijal i pruži potrebni doprinos.

Nerealna očekivanja

Za programere se obično pretpostavlja da su prilično inteligentni i talentovani, čak i izvan oblasti svoje stručnosti. Nažalost, ta činjenica često dovodi poslodavce i menadžere projekata do nerealnih očekivanja. Oni izgube realnu predstavu o tome šta programer, ili drugi IT-jevac, može da proizvede do određenog datuma.

Zbog toga je inženjer izložen ogromnom pritisku koji ometa radni performans. Za složenije poslove (poput izgradnje dobrog softvera) je najčešće potrebno dosta vremena – međutim, viši menadžment i klijenti uglavnom nisu dovoljno strpljivi i spremni da sačekaju na rešenja. Kao rezultat toga, programeri pod pritiskom  rade sa grešakama, a samim tim se produžava proces, povećava obima posla i probijaju rokovi.

Otežana komunikacija

Uprkos specifičnostima različitih branši IT-ja, njihovi pripadnici se (najčešće) međusobno odlično razumeju. Međutim, da bi im kolega iz drugog sektora preneo tačno svoj problem ili ideju, može biti potrebno malo više truda. Dok im kolege iskazuju svoje želje, oni razmišljaju da li je to (i kako) ostvarljivo, a ono što do njih dođe u vidu reči, koje zavise od ograničenja jezika, IT-jevci već konvertuju u kodove i bajtove.

To je, naravno, pogodno tle za nastanak nesporazuma a, kako biste ih izbegli, trudite se da komunicirate na što razumljivijem nivou, jasno i precizno. Budite upućeni u osnovnu terminologiju jedni drugih, definišite i zapišite sve detalje, ne libite se da postavljate i odgovarate na pitanja. Nemojte se čuditi ako dobijete povratnu informaciju da nije sve izvodljivo baš tako kako ste zamislili, već u tom slučaju zajednički tražite najbolju alternativu.

Samostalnost i sloboda u radu

Vrlo je poželjno da postoji šef IT sektora koji poznaje prirodu posla, kapacitete svojih ljudi i može da rasporedi zadatke tako da se pravovremeno i kvalitetno obavljaju. Međutim, često njega nema pošto sektor nije dovoljno razvijen ili nema čoveka koji uz stručno znanje ima i potrebne organizacione i upravljačke sposobnosti. Ipak, sa rastom ovog odeljenja neophodno je da ono ima vođu koji je sposoban da komunicira sa svojim timom, ali i sa ostalim sektorima, tako da se između njih formira funkcionalna veza.

Sa druge strane, IT stručnjacima se treba izaći u susret kada su pitanju prostor i benefiti koji su im potrebni da bi svoj posao obavljali na najbolji način – bilo da je to fleksibilno radno vreme, rad na daljinu, ili jednostavno neometanje dok rade u kancelariji.

Nespecijalizovan HR

HR je fokusiran na ljude i njegova suština je razumevanje istih, te je zato vrlo čest slučaj da HR stručnjaci dolaze iz oblasti društvenih nauka – psihologije, sociologije i njima srodnih. Kako se formalno obrazovanje za oblast upravljanja ljudskim resursima i dalje može smatrati novinom, o specijalizaciji za pojedine oblasti gotovo da ne može biti ni govora. Zato HR stručnjak koji radi u IT-ju ne mora da razume sve nijanse ove oblasti, tehnologije ili programske jezike – dovoljno je da bude u toj meri upućen tako da nedostatak tehničkih znanja ne predstavlja prepreku u izgradnji poverenja.

Prilagođavanje kompaniji koja se širi

Sa razvojem firme povećava se i broj ljudi u kompaniji kojima je IT potreban, i njemu preti opasnost da postane preopterećen. Da IT sektor ne bi zapao u stanje haosa, utvrdite koji su poslovi prioritetni, kao i ko od zaposlenih ima ovlašćenje da menja ove prioritete. U ovom pogledu, može se pokazati korisnim da se svi zadaci manjeg značaja šalju IT-jevcima mejlom umesto da im svakog časa neko ulazi u kancelariju i prekida ih u poslu zbog njima bitnih, a za kompaniju sporednih stvari.

Osim povećanog obima, posao se i diferencira, odnosno javlja se veći broj različitih zadataka koje IT obavlja paralelno. Za njih je ovo uglavnom teže od obavljanja jednog posla, makar on bio i složeniji. Dobrom organizacijom je ovo rešivo, međutim, znatan deo IT-jevaca ima otpor prema papirologiji, vođenju evidencija i ostalim oblicima administracije. Sve ovo pogoduje daljoj dezorganizaciji i većem broju grešaka kada se susretnu sa povećanim i složenijim radnim zahtevima.

Ovo su izazovi sa kojima se možete susreti ukoliko imate težnju da zaposlite nove IT stručnjake ili uvedete nove radne procedure i sisteme organizacije, pa se može reći da je najveći izazov i najveća mudrost menadžera da omoguće svima da rade svoj posao na najbolji način.

Dopadaju vam se naši tekstovi?

Prijavite se na našu mejling listu kako biste jednom mesečno primili naš njuzleter sa svežim tekstovima i informacijama posebno kreiranim za HR menadžere, vlasnike firmi i menadžere.